Zandstorm en schorpioenen - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu Zandstorm en schorpioenen - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu

Zandstorm en schorpioenen

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

02 Februari 2009 | Qatar, Doha

Ja daar ben ik weer. Ben net even lekker hamburgertjes wezen bakken en deze verder belegd als een lekker broodje gezond, Heerlijk!

Wat een titel hea dit berichtje! Dat komt omdat ik niet lettertekens hier in kon tikken, dus vandaar maar twee van de kleine 20 onderwerpen die ik wil aansteken in mijn komende verhaal onder al deze lettertjes ........Ik beschrijf in dit bericht de werkdag van vandaag en gisteren. Gisteren was ik lekker met Julia aan het kletsen over Skype. Ow ja, mensen voor ik het vergeet: de klok loopt hier twe uur voor, dus als je d moed vind om om 2 uur 's achts mij de skypen, chatten ef iets dergelijks, dan betekend dat mijn computer dus twee uur later, ofwel om 0400 's ochtends begint te bellen rinkelen en no meer van die vervelende chatgeluidjes begint af te vuren. Tis dat het donker was vanochtend anders waren er vanaf heden geen berichtgevingen meer geweest. Nederlandse tijd tot 20:00 contact met me opnemen is oke, erna lig ik in me mantje. Ow ja, de islam is hier natuurlijk leading, dus wordt er 5 keer per dag door alle moskees van de toren afgeschreeuwd.....de eerste yel is reds om 0500!!!!!!!!En bedankt Alla..!

Eerst maar eens over de wind van vandaag. een knappe zuidwester zouden wij hollanders zeggen aan de kust in IJmuiden. Hier is de bovenste 10 mm stof op de grond,ookwel fesh fesh genoemd en is te vergelijken met cement alleen dan nog in de zak. Gooi voor de gein maar eens een handje in de lucht en ga dan in die wolk staan...komt ongeveer overeen met vandaag in Qatar de stoflaaf is ook wel te vergelijken met het stof opde maan. Het verscil is alleen DAAR WAAIT HET NIET!! Hier wel dus en goed ook, alles vasthoudend, werden waar mogelijk verrichtingen gedaan. Stof zat aan het einde v/d dag van top tot teen, wit schoon 't schirt van afgelopen ochtend was dus geelbruin aan het eind van de dag, je ogen prikken, je neus lijkt wel beton van binnen, je smaak is stoffig, zelfs je gehoor gaat achteruit. je benen zijn geel doordat stof via je pijp gewoon omhoog vliegt! Tussen de stofwolken door heb ik bij een rustpauze van de wind getracht een foto te maken, doe je foto x 3 en je had het moment wanneer het dus echt goed waait.

Wat overigens in het vorige bericht vergeten was te vermelden was dat er mensen van hier werken komende van Nepal. Goed Nepal: een sooi bergen met mooi natuur, en een paar opgedirkte blokhutten, geen industrie, staalbouw, uit de handgelopen archtectonische hoogstandjes. ofwel je hebt (excuus voor het woord) er echt geen ene KLOTE aan. Er is werkelijks geen ene klus die ze goed kunnen uitvoeren, laat staan zelfstandig. je legd uit, het (altijd) yes yes, en je draait je om en ze gaan zitten. Wat ze ook doen is 20 keer per dag pissen en veel water halen...ik pies 's ochtends en dat was het ongeveer wel?? Ik drink toch zeker 5 a 6 liter op een dag. Het bewijst dat zij dus niets maar dan ook helemaal niets uitvoeren. dat ze met zo'n 800 rial per maand thuiskomen vindt ik dan ook helemaal niet zielig, want werken doen ze er niet voor. ze zijn er meer voor dat ene handje oid. gisteren stond een nepaler in opdracht van mij de
vloer te vegen, mener was na 1 minuut al moe en duuwde de bezem met 1 hand dromerig voor zich uit. Kijk en daar heb ik als ex P&P veger een hekel aan, dus ik terug en demonstratief laat ik zien hoe het wel moet , met twee handen, een rap tempo en van je 123.....krak zij de steel en ik een stuk splinter in mn hand. Goed ik laat me niet kennen en neem de bezem mee, verzorg mn hand erepareer de bezem met tape en kom terug, meneer had toch anders gehoopt geloof, ik, dit was zn tweede dag met dezelfde (rot) bezem. ik laat hem vegen tot de de haren zoveel versleten zijn dat i alleen nog maar een steel heeft. Vergeef me hoor, maar deze mensen zijn asosiaal lui. Vandaag miste ik er een paar , ik overal zoeken, stond er 1 van de vele containers op een kiertje dus ik naar binnen , pikke donker struikel ik over iets dat op de vloer ligt, als gauw had ik door het gekeun en gesteun door dat daar mn ontbrekende nepalnezen lagen, Goed die heb ik echt naar buiten gescholden en geschopt. Ik ben nu de ware nachtmerrie van die nepalnezen, De rest van de leidinggevenden heeft inmiddels de moed al opgegeven. Ze kosten ook geen donder en af en toe zijn ze hadig das het probleem. Vandaag stond die ene die komende maand staat te vegen tegen de wind in te vegen, ik keek hem aan en ik zei tegen hem in het nederlands, Sukkel, als je bezem op is krijg je een nieuwe! Goed verder ben ik vandag met de overige nepalezende hal eens gaan ordenen. Snappen ze ook niet wat daar het doel nu weer voor is. het staat inmmers toch al in de hal, waarom verplaatsen? Kijk met zo'n instelling blijf je vegen! Deze kerel heb ik al het karton, zo'n goeie 300 kilo aan dozen e.d. met een stanley mesje (bot) klein laten snijden en in de container laten gooien, en toen i zij dat i klaar was , ofnee, ik constateerde dat hij klaar was want meneer was in de scahduw gaan pitten, heb ik hem al het karton uit de bak laten halen (bak was bomvol door meneer zn gooikunsten) en heb ik hem alles recht oevreind laten zetten, geloof me er kon geen kartonnetje meer in, resultaat was dat de bak nog maar half vol zat. Ik ga stoppen want ik raak weer helemaal geirriteerd door mn frustraties van dit soort. FILIPIJNEN die moeten we hebben, das goed hardwerkend volk! Gisteren heb ik trouwens Manito leren rijden , dat is een soort heftruck maar dan anders. verry simpel, en er zit een gas pedaal op dus ben beetje wezen stuntelen, want ik moest telkens iemand vragen voor me en nu kan ik de materialen zelf ter plaatse krijgen. Hoogwerkers NOG ZO IETS. Vanochtend wilde we aan het werk gaan met mijn ploeg deden 3 van de 3 hoogwerkers het niet meer. Michel heeft als de donder gebeld met Dominique welke een monteur regelde. Men is met 3 hoogwerkers een hele dag bezig geweest. Staan ze daar met zandstorm het apparaat te poesten, alsof hij daar beter van gaat lopen, ik zeg kapotte zekering eruit, nieuwe erin en gaan met die banaan, maar neen zoiets moet de hele dag duren, en niet 1 man, nee zeker 5 monteuren deden assistentie. Ik verbaas me enorm op dit soort momenten.

Vandaag ben ik het kantoor gaan afnemen / opleveren welke in 8 dagen gebouwd is vanaf een soort frame op poeren. 1 van mijn opmerkingen is geweest dat het frame niet voldoet. een overspanning van zo'n 5 meter met een ipe 50 waarbij de doorbuiging in het midden meer dan 4 cm bedraagd lijkt mij zeker bij een kantoor waar nog geen meubel instaat toch wel aan de grote kant!!! Tijdens de bouw vielen me nog meer bezuinigingen op zoals ontbrekende stekkers aan snoeren, draden steek je gewoon in haspel........ja maar het werkt toch? geen veiligheidsschoenen , maar slippers, alles met blote handen, te veel om op te noemen, ik vast het samen, vassinerend vond ik het!

Vandaag Kitisch gevraagd speciale ninjamaskers te gaan halen voor mensen op het werk, dit ivm stof, Goed uitgelegd dat het ging om een bivakmuts alleen dan dunner, en het ging ook niet om een boerka. Goed Yes yes sir, Kitisch weg half uur later kwam hij kwam terug met stofmaskers P3!?????!!!Laat maar.

Ow ja ook leuk om te vertellen: Acytyleen flessen (geruiken we voor lasautomaten) In Nederland, robuuste vrachtwagen met flessenrekken, zpeciale heftruck e.d. voor afleveren van producten, hier een soort open bestelauto met 40 LOSSE acytyleen flessen.....Das nog niet eens het ergste want van de 40 bestelde lagen er nog maar 39 in auto.........verder dan het lossen, gewoon op grond donderen!!!! Ik geloofde mn ogen niet en heb de kerels dit (op mijn manier) toch maar even bijgebracht dat dit zelfs voor qatar begrippen toch wel erg ver ging.

Ik ben nog bezig geweest om voor de toekomstige portaalkraan (buiten) het land in te meten. het hele lkand is hobbel de bobbel, dus het was nogal meten geblazen, maargoed de gegevens zijn in dankbaar ontvangen, dus was goed.

De Schoerpioenen. Om het hele gebouw/ kavel staan een gemetselde muur uit locale steensoorten. ik stond vandaag dus tegen die wand aan te piesen zie ik een grappig beestje lopen, was het een schorpioen, ik heb die dus mooi onder gepiest, Die slaaap vanavond buiten moet je maar denken. was wel even schrikken in ieder geval, loop nu buiten wel meer op mn hoede. Verder kwam ik een torretje van ongeveer 4 cm tegen die ik heb kunnen fotograferen.

Vandaag zijn de kolommen voor de ingangen tot het terrein gestort, ook weer gedaan dus weldra kan er een hek in gezet worden.

Omdat de dakplaten nu al enige tijd op zich laten wachten en het toch te hard waait zijn we verder gegaan met het afmonteren, stellen en richten en modificeren ( aanpassen) van de staal constructie van het gebouw. In principe moet alles passen, alleen dat doet het niet, althans niet alles. verder komen we nog vele materialen te kort wat frustrerend begint te werken. Ik wil werken, stres hebben, nachtwerk verrichten kapot gaan als het moet, maar zonder juiste en goede materialen blijft je heel druk maken als enige over, en dat is jammer. Men kan allerlei redenen verzinnen, maar zoals altijd heeft dit met voorbereidingen te maken en wellicht met geld, want je kan spullen in qatar kopen en in belgie,dat van qatar is echetr alleen bagger en van belgie goed maar duur, dat zijn de afwegingen, hak door die knoop jongens, ik wordt er zat van. Nublijkt dat er ook een hoop bestellingen de mist in gaan, maargoed een werkvoorbereider of iemand van de bouw snapt wat ik nu bedoel.

S'middags hebben we altijd een uurtje pauze en dan nemen we het er van. We eten goed en doe vervolgens een slapie, Michel vooral is hier groot voorstander van en doet uitgeberid zn best zo slaperig mogel over te komen. Zie foto, Marnix en ik kleppen meestel; aan 1 eind door, maar bij Michel is het even de ogen dicht doen en lekker indutten.

En zo ben ik weer aan het einde gekomen van mijn verslaggeving. Ik ga nu zelf ook slapen. Bij u is het nu half acht, bij mij alweer halg 10 dus ik ga zo pitten, morgen tref ik weer het wekkertje van de islam rond vijfen met een half uur later mn eigen wekker.....

Tot de volgende keer,

hartelijke groet,

Gerben Fidder.
\

  • 02 Februari 2009 - 19:15

    Ronald:

    Hey Kerel, Wat een verhaal weer... Ik kan me voorstellen dat je inmiddels de schrik van al die gasten bent. Maar vertel me in godsnaam waarom je die gasten laat vegen in de woestijn. Zo slecht ben je toch niet ;-) groet, Ronald

  • 02 Februari 2009 - 19:30

    Oom Dick:

    Beste Gerben, toch grappig om je tronie via Skype te ontwaren. Je ziet er goed uit: voer voor hongerige scorpioenen. Koken gaat al lekker met zo'n vers hamburgertje. Trouwens, er zijn nog wat spreekwoorden voor je om erover na te denken: 1) doet de werker het verkeerd, dan wordt het hem verkeerd geleerd: het is dus de kunst om zelfs Nepalezen het werk te laten uitvoeren, zoals jij denkt dat het zou moeten!!
    2) lukt het vandaeg niet, dan lukt het merrege. 3) zij die geloven, haasten zich niet. 4) haastige spoed is zelden goed. Er zijn er nog veel meer, maar denk hier eerst maar eens goed over na. Ga je goe! oom Dick

  • 02 Februari 2009 - 19:39

    Janwillem:

    haha wat een verhaal weer... enne de woestijn aanvegen??? kwestie van Fiddereigenwijsheid volgens mij?

    geniet van je teringzooitje daar!!!!

  • 03 Februari 2009 - 12:29

    Tante Mary:

    Leuk dat je vroeger toch nog wat geleerd hebt bij PP "vegen".


  • 03 Februari 2009 - 12:45

    Bart:

    Kan je geen woestijnstofzuiger voor ze bestellen?


  • 04 Februari 2009 - 17:46

    Ma(ry):

    hoi ali gerben, wat een verhalen schrijf jij zeg, voor ik ga lezen zet ik eerst een pot koffie Ha Ha , maar leuk hoor ,wat maak je veel mee. hard werken voor je en niet voor allemaal lees ik ha ha . Ik ben benieuwd wat jou bijnaam is !! wel eng die schorpioenen die zijn giftig toch als ze je bijten? kijk maar uit er is veel gevaar lees ik wel in je verhalen , die draden die ze zo in die haspel duwen aaaaaaahhhhhhhhh en die fles die uit de wagen is gevallen ? legt ergens op de weg Ha ha of ze kunnen niet tellen ger dat kan ook nog.nou ik hoop dat de tijd toch snel gaat voor je, werk ze en doe voorzichtig he we hebben maar 1 gerben , dag lieverd we denken aan je, groetjes van je lieve schoonma(ry)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Namens de firma Iemants ben ik ingehuurt om in qatar een filiaal te bouwen. Iemants is een staalconstructiebedrijf van gevestigde reputatie op het gebied van het ontwerpen en produceren – inclusief de oppervlaktebehandeling en montage – van vooral zware, technisch complexe en architectonische staalconstructies. u kunt mijn avonturen volgen via deze site

Actief sinds 16 Jan. 2009
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 58644

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 10 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: