Woestijnklimaat begint een feit te worden. - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu Woestijnklimaat begint een feit te worden. - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu

Woestijnklimaat begint een feit te worden.

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

25 Februari 2009 | Qatar, Doha

30 graden.........., vanochtend om 10:00 was deze temperatuur een feit. Het liep op naar warmere temperaturen. Opmerkingen van -Tjo wat is het heet zeg, worden met een valse glimlach beantwoord, het is hier immers hardstikke koud zeggen de meesten die de zomers hebben meegemaakt. Onbegrijpelijk. Men zegd hier dat je het eens meegemaakt moet hebben. Serieus ik heb foto's gezien van temperatuurmeters die 64 graden aangaven. Daarbij komt dat de luchtvochtigheid tot boven de 90 %reist tijdens deze periodes. Nu merk je dat ook al, het is gewoon klammig en benauwd. Voor meer informatie: http://www.klimaatinfo.nl/qatar .
Ras Laffan is het heetste, maar de locatie waar wij aan het werk zijn, hetgeen midden in de woestijn ligt speelt dan ook mee in de top 3 van de warmste gedeeltes van Qatar. Je drink dus veel cola, en andere sappen, water ook natuurlijk, maar wanneer je werkt moet je ook denken aan je suikerpeil en natuurlijk zout eten. Elke Airco is inmiddels wel aangezet, zeker overdag. Ik ga vanavond voor het eerst met de airco " aan" slapen. Een tip die ik kreeg was om een grote schaal met water op mn kamer te zetten zodat ik geen uitgedroogde lippen zou krijgen.

Wat betrefd geschiedenis staat daarover een kort en krachtig stuk over op deze site, zeker leuk om even te lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Qatar

Genoeg over klimaat. We zijn in de hal begonnen aan een straal loods. ondanks we alleen een overzichtstekening hadden, en geen werkhuistekening, ben ikzelf maar gaan tekenen, op de ouderwetse manier. Met een beetje hulp van Michel kom ik een heel eind. De straalloods krijgt een stalen vloer, stalen wanden, stalen deuren, moet geisoleerd worden etc. Leuke klus dus. Nu is zo'n plaat monteren van 10mm dik met afmeeting van 2000x12000mm geen makkie om te handelen. Maar het lukt. We hebben inmiddels een ijzersterk en geoefend team om ons en verzameld (de bouwafdeling)Met een beetje wikken en wegen komen we een heel eind. Het geheim is simpelweg samenwerken ofwel een team vormen. We beleven veel lol, maar zijn ondertussen serieus hard aan het werk. De platen worden onderling gekettingslast. En met het aanbranden van de stalen plaat krijgen we alle hobbels eruit. de vloer is mooi vlak nu, de wanden zetten was onderin niet zo'n probleem, maar de tweede laag was toch een stuk lastiger. Ik had er een truc voor bedacht door zgn geleiders om de 2 meter aan de bovenkant van de onderste plaat te lassen. Dit lukte. Nadat we de plaat erin gewipt hadden was het nog een beetje schuiven, wikken en wegen, en vloep de plaat zat op zn plek. Hierna de plaat vastgezet met lijmklemmen en daarna vastlassen. Verder de ankers geboord in de vloer voor de staalconstructie. Alles doen en maken we zelf. Dat is echt een uitdaging en schitterend om mee bezig te zijn. Morgen gaan we als het meezit de staalconstructie monteren. Ik kan niet wachten, want het wordt een mooi gebouwtje.

Verder is een firma (gelukkig hoeven we dat zelf niet te doen) bezig met het stralen schilderen van de wandregels, dus die kunnen we na deze klus monteren, waarna we de gevels kunnen gaan dichtzetten. Binnenkort komen ook de resterende dakplaten, dus dan is het dak ook dicht. Het loopt allemaal op rolletjes dus.

Ik keek net naar het nieuws en ik las dat er op schiphol een vliegtuig is neergestort, althans ervoor in een weiland. Erg hoor, verschrikkelijk voor die mensen. Hopelijk neemt ons vliegtuigje straks genoeg kerosine mee..... pfff.

Nou jullie weten weer wat. Ik ga lekker eten straks en dan naar me nest. Dat uur vroeger mn bed uit (0400) speelt me bij het bereiken van a.s. vrijdag wat mn vrije dag zal zijn, parten. Ben gesloopt.

Morgen lekker verkouden met die airco aan....zal me bakkie water maar aslvast neer gaan zetten.

Groetjes en tot gauw,

Gerben Fidder.

• 25 Februari 2009 - 16:03

Pa:

hoi, turks vliegtuig -vrij nieuw 737-800- vlak voor landing polderbaan om 1/2 11 vanmorgen vielen motoren uit, neus nog opgetrokken, staart in weiland en de rest neergekwakt. in 3 stukken. wonderwel vd 135 inzittenden ``maar ``9 doden, 50 gewonden waarvan 25 ernstig . heel raar ongeval dus. verder nog niet veel bekend . alle wegen rond polderbaan afgesloten voor noodvervoer.
    hitte, houden wij van toch. oefen maar voor een vakantietje na je werkzame periode. nederland nu ijskast 6 graden met nevelig weer. droevig dus. na de grootse reparatie jw vd laptop van mij nu toch maar nieuwe aan het aanschaffen. heel proces voor zo´n arme jongen ( zegt hij). julia eet vanavond bij ons. dus lekker.

• 25 Februari 2009 - 20:12

Ruud:

eindelijk weer effe tijd om die berichten van je te lezen. Zoals jij weet ben ik niet zo'n computermens en dus dat ding al 2 weken niet gezien. zit inmiddels alweer effe achter dat ding want ik had heel wat in te halen,heb inmiddels ook weer vierkante ogen. Maar wel weer leuk om te lezen. tijd schiet alweer op en voor je het weet zitten we weer aan een pot bier met een lekker peukie slap te auwehoeren. ik kijk er in ieder geval naar uit, werkze nog en hou die lui aan het werk beetje spaanse peper door dat vreten gooien dan rennen ze wel. mazzel gr

• 25 Februari 2009 - 20:50

Julia:

hai Ger,
    Het begint al aardig op te schieten! Zo te zien gaat het wel lekker met elkaar. Ben benieuwd hoe je vanavond slaapt. Je hebt een labbello'tje van me meegekregen hé? Haha. Liefs mij

• 26 Februari 2009 - 05:57

Jw:

Lekker temperatuurtje!!! hier bij Boval is het ook altijd 30 graden.. .maar dat is juist omdat de airco hier NIET werkt... ook geen pretje kan ik je vertellen.

Morgen weer kiten?

• 26 Februari 2009 - 06:24

JKO:

E kerel leuk om die verhalen te lezen en je foto’s te bekijken.
    Best lekker toch?! 30 graden… kan je het toch een beetje als een vakantie beschouwen.
    Ik moet wel toegeven dat het een stuk rustiger is zonder jou op kantoor….. beschouw dat maar als een compliment.

Spreek je later.

Groeten Jacob

• 26 Februari 2009 - 19:39

Hans Buizer:

Gerben

Ik zie dat je goed je best doet. Dit is andere koek dan bij Corus. Ook de veiligheid is wat soepelr zag ik wel. Kijk uit naar je volgende bericht

• 27 Februari 2009 - 10:11

Hans & Jolanda:

Hé Ger,

Hoe is het daar nu? Leuk om je verhalen te lezen. Lekker hoog tempratuurtje zeg! Maar ja 5 graden met veel regen is ook niet alles hoor. Gaat alweer opschieten voor je, je zit alweer op de helft! Hopen dat je zelf ook ervaart dat het snel gaat. Succes nog daar en tot in april!

Liefs van ons!

• 27 Februari 2009 - 13:02

Jaap Kuijper:

leuke video,s. ze hebben het daar goed begrepen, als het niet lukt is de hamer niet zwaar genoeg... enhé niet zeuren over de warmte! zou nu tekenen voor zo'n temperatuurtje!!
    groetzels!

• 27 Februari 2009 - 16:42

Ma(ry:

hoi Gerben, leuk hoor je mailtje eindelijk eens een respons op mn vele schrijven ha ha ! het schiet al weer op he, vandaag heb je weer lekker je vrije dagje gehad,hoop dat je weer wat leuks hebt gedaan!! ik heb vandaag voor het eerst weer opgepast op Lynn en Amy heerlijk het was weer genieten, wat een rustige baby is dat zeg het slaapt eet lacht poept en piest meer niet , huilen zit niet in haar bestand!! ha ha bof ik even !!! wat een heerlijk weertje daar zeg!! kan je niet wat naar ons toesturen!! het is hier prutweer , ben maar gister onder de zonnebank gegaan!! nou Julia komt zaterdag naar ons gezellig, ze heeft het druk hoor !! we zijn nog niet naar haar geweest , ze heeft steeds gelukkig wat ! komt wel goed!! nou groetjes weer dikke kus van je schoonmama

• 01 Maart 2009 - 19:17

Tante Juul:

Hoi Gerben,
    Man man,je laat ons wel mee leven met wat je zo al aan ervaringen opdoet. Ik zei al tegen Julia:"die man van jou is gewoon goed om reisverhalen te schrijven,zo zie je maar,verborgen talent"!!Intussen zit de helft er al op van je verblijf en het wordt steeds warmer. Wat architectuur betreft kun je je hart daar ook ophalen zeg,er zitten bijzondere gebouwen bij,prachtig!!Enfijn,de kennis en ervaring die je daar op doet is nooit weg,dus...veel leerzame weken nog met natuurlik de nodige ontspanning en plezier. Groeten, ook van oom Gert
    tante Julia.

• 03 Maart 2009 - 07:37

Plamuurspecialist:

Hallo Nel !!!!
    Bedankt voor de info, dit verklaart waarom ik altijd moet huilen als ik me aan het aankleden ben.

Hee Gerbie, alles wel daar.
    Vandaag (dinsdag) komt Marco het stucwerk (eindelijk) afmaken. Ben benieuwd, zal foto voor je maken.
    Groeten.

• 25 Januari 2011 - 08:16