Van Doha naar Al Ruwais naar Al Zubara en Kiten - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu Van Doha naar Al Ruwais naar Al Zubara en Kiten - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu

Van Doha naar Al Ruwais naar Al Zubara en Kiten

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

20 Februari 2009 | Qatar, Doha

Zo mijn 4e vrije dag is weer een feit. Wat een week. Lekkere vooruitgang geboekt in de werkzaamheden, met mn ouders contact gehad, leuke berichten gelezen, postpakket gehad van Julia en veel meer. Gisteravond nog even boodschappen gedaan, zoveel gehaald dat ik twee keer moest lopen. ben er achter gekomen dat invriezen een ideale mogelijkheid is om dingen langer te bewaren. Verder een sooi drinken ingeslagen, want het begint hier warmer en warmer te worden. Vandaag (op mn vrije dag) lekker uitgeslapen. Ik had met Marnix rond de klok van 1100 afgesproken. Ik had voorgesteld ruines te gaan bezichtigen in Al Zubara. Op internet had ik gelezen dat daar 1000 jr geleden een grote havenstad was. slechts enkele ruines en een hersteld kasteel zouden nog overeind staan. Mooie kans dus om daar een heen te gaan met Marnix. We wilden eigenlijk gaan kiten, maar helaas er stond te weinig wind. Aangezien Marnix per post 2 nieuwe kites had gekregen, waren we in ieder geval wel van plan ze eens uit te gaan proberen. Dus bepakt en bezakt gingen we op reis......

we zijn van Doha, naar Al Khor ( ontbijt genuttigd), naar Al Ruwais gereden. Al Ruwais heeft een klein, maar mooi haventje. Marnix vond het er maar stinken, maar ik vond het geweldig. Haven = visserbootjes, vislui, stank, doet me dus denken aan IJmuiden, HEERLIJK. Fantastische kleine houten visserbootjes gezien met allerlei bijzondere vistuigen. Echt , was leuk om te zien. Het was daar laag water, dus sommige boten lagen helemaal droog. Ik heb er een aantal foto's van gemaakt. Hierna zijn we verder gereden naar Al Zubara. Daar Vonden we het oude kasteel waar we naar op zoek waren. Daar zijn we ook even gestopt om het gebouw te bezichtigen. Een soort kwasimodo deed de poort voor ons open. Daar hebben we even soldaatje gespeeld. Het was een enorm slagveld en waren een hoop lsachtoffers. NOT Geen idee wat er te verdedigen viel in die tijd. Het kasteel was wel leuk om te zien. Veel kleine kamertje, de schutters openingen ( in een van de schuttersopeningen lag een vogelnestje) oude kruiken, een oude hele diepe waterput ( zoet water dit hier erg diep denk gauw aan een meter of 50 a 75 diep) en natuurlijk de klim naar de toren door een gat van zulke kleine formatie dat ik mn kont er nauwelijks doorheen geperst kreeg. Marnix was zo lief dit te fotograveren...... Dit alles was bijzonder om te zien. Toen we weer vertrokken deed de kwasimodo de deur weer netjes achter ons dicht. Dit zonder woord en zonder ons aan te kijken. We wilden hem nog centen geven, maargoed dan toch niet.

Na onze geschiedenis toer hadden we eigenlijk zoiets van wat zullen we gaan doen. Er is te weinig wind om te kiten, maar we kunnen wel proberen de nieuwe zeilen op te laten. Zo gezegd zo gedaan. We zijn een stuk terug gereden naar het plaatsje Madinat Al Shamal. Iets daarvoor zijn we de weg afgegaan en via een rotsachtig pad kwamen we bij de kust aan. Aangezien de wind meestal van deze kant afkomt bleek het toch harder te waaien dan we hadden gedacht. Goed eerst het 18 m zeil maar, speciaal aangeschaft voor dit soort langzame winden. Na wat geknoop en geknutsel was het zover, het zeil/kite kon de lucht in. Wat een groot zeil was dat zeg. schitterend om te zien. Even was ik bang Marnix nooit meer terug te zien. Maar de wind was echt zo zacht dat er weinig actie te beleven was. Echter hoe gek het ook leek kwam de ene na de andere Arebier langs luit toetterend, zwaaiend ....er waren er zelfs 2 die een praatje kwamen maken. Marnix en ik vonden dat erg leuk. Je mening veranderd dadelijk als ze aardig en normaal doen, zeg maar geintresseerd. Goed de 18 doet het, nu de 8 meter. dus de 18 ingepakt, en de 8 uitgepakt. Dit zeil was 1 van de modernste in zn soort, van alle gemakken voorzien, het enige wat je zelf moest doen was oppompen met lucht. ( kite is een vlieger met luchtband waardoor hij kan blijven drijven in het water) Goed alle touwen uit de knoop gehaald, aangesloten en al was marnix klaar om de kite op te laten. Tot onze grote ergenis gebeurde er helemaal niets. de kite wilde niet omhoog. Na wat geblader in een boekje bleek dat hij pas bij 14 knopen omhoog wilde gaan. Dus de kite maar weer ingepakt. Zijn toch even lekker bezig geweest. Het weer was lekker ca 23 graden, wel bewolkt. Hierna zijn we verder gereden over het rotsachtige pad en kwamen we nog langs een verlaten stad. Was echt raar om te zien. Een aantal Arebieren waren daar aan het picknicken. Kinderen speelde er met een voetbal. Bijzonder om te zien is dat. Je ziet het veel meer, hele gezinnen gaan op vrijdag er op uit om gezamelijk er even tussenuit te zijn. Wat mij ook opviel was dat de Arebieren hier aardiger waren dan in Doha. Daar gunnen ze je geen blik en zeggen ze zelfs geen gedag.
Na onze avonturen zijn we terug gegaan naar huis. Onderweg nog even een lekker broodje gegeten. Nu zit ik weer op mn kamertje dit verhaal te tikken. Morgen week nr 5. We beginnen vroeg dit keer 0600g dus om 0400 op. Lekker vroeg hoor, Goed begin van de week.

Blijf reageren op mn berichten, vind al die reacties hardstikke leuk.

Vele groetjes allemaal,

Gerben.

• 20 Februari 2009 - 18:28

Pa:

tjemig, dat fotoboek wordt heel bijzonder. toch behoorlijk uniek wat je daar tegenkomt. ik duik ok maar eens in de geschiedenis om te kijken wie waarom wanneer daar gevochten heeft/ of juist heeft proberen te voorkomen dat er gevochten zou worden, die olie is pas later ontdekt dus zoveel te stelen was er vroeger niet.
    die vissersboten zijn specifiek voor die streek. heb patient die bij wijsmuller heeft gewerkt ( afslepen van olietankers in de iran/irak oorlog) en ook in jouw buurt bezig is geweest. had zelfs tijdelijk een baan bij een werf daar om die houten boten te herstellen. zoek ik ook op . pakket met herrie en zo opgestuurd vanmorgen ( vrijdag). zet je boxen maar klaar. die allatorens blaas je omver met djtiesto. hoewel juist dat ssort eigenheden van qatar zijn charme heeft. je zult het nog missen als je de 3 bellen vd petra hoort. fof jij kruijgt wellicht zelfs zin om om 4 uur des morgens door de gleuven vd toren ijmuiden wakker te roepen voor de preek van joosse/schaay.
    groeten pa. leuk berichjt weer. ziet er gezond uit 4 week zonder bier.

• 20 Februari 2009 - 19:52

Mama:

Eens een van der valk of een fidder? Je bent dubbel erfelijk belast, dus dat je kikt op vissersbootjes is logisch!Kun je die bootjes ook huren om daar eens rond te dobberen, lijkt me toch leuke ervaring.
    Toch maar eens googelen waarom dat kasteel daar staat. Intrigeert mij.
    Afijn, net lekker bijgekletst met telefoon, dus heb ik nu verder weinig te melden.
    Werk ze en sterkte met vroeg opstaan!xxx

• 21 Februari 2009 - 08:00

Oom Dick:

Hallo Gerben, weer een schitterende serie foto's met veel schepen en sloepen: je hebt gelijk als je schrijft: net ijmuiden, maar dan toch heel anders. Wel een merkwaardige wit geschilderde houten plecht. Als bouwkundige heb je je natuurlijk afgevraagd uit welke lokale aardgrondstof dat imposante "zandkasteel" was gebakken. Leuk kanonnetje en weer dat intrigerende kitesurfen.
    Je zult de zandvlakte nog gaan missen als je weer op ondergepoept Hollands gras staat.
    Doe je best, dan volgt vanzelf ook wel de rest!
    Groeten, ook van tante Gea, en werk ze.

• 21 Februari 2009 - 15:19

Janwillem:

haha dat fort... tja.. misschien een sjeik die het idee zandkasteel bouwen iets te fanatiek heeft laten oppakken door zijn slaven?

die naish kite is trouwens een oude C-kite volgens mij voor zover ik kan zien. met de basis 4lijnen en geen safety lijn. Die zat toendertijd op één van de twee stuurlijnen.

De Caprinha kite is een bowkite en daar zit de safety feitelijk in de kite. Dus als je de bar van je af beweegt zal de kite bijna volledig doodvallen. Deze is zeer eenvoudig te herstarten vanaf water in tegenstelling tot die C-kite..

ik heb tekeningetje gemaakt.. nu nog een scanner (heb ik natuurlijk niet..) morgen eet ik bij pa/ma en scan het dan wel in!!!!

ciao!!!

• 22 Februari 2009 - 07:34

Pa:

janwillem leent wel meer van mij: slot fiets voor snowboard, l+aptop ( intussen terziele: zomaar, tom tom, auto/caravan omdat vakantie en verhuiswagens geld kosten ( boval???), was/strijk mogelijkheden ,gratis eten dagelijks andere zus, kennis,vriend. is stinkend jaloers of die kites daar. kasteel bekend van tv: koning koos is eigenaar met sassa en dodo. weet zelfs maxime en luca. moet jij ooit vader worden?. werk ze , wij volgende maand zomertijd en uur eerder op.pa

• 22 Februari 2009 - 12:05

Simon:

Hallo Gerben ben weer op de hoogte van je belevenissen.wat ik er van begrijp loopt het werk allemaal wel.Je hebt nu alles op de rails,ze hebben jou niet voor niks gevraagd.( de Pitbull van Corus )Goed dat jullie op je vrije dag erop uit gaan,lekker ontspannen, cultuur snuifen.Heeft die chauffeur van jullie al zijn rijbewijs gehaald.Mijn hart gaat open hoe jij over die vogeltrek schrijft.Ik hoor je nog in Ijmuiden schelden over die meeuwen die je zwarte bolide ondergescheten hadden.Maar er is niks veranderlijker als een mens.( Niet het grote vogelboek kopen want die krijg je van ons voor je verjaardag).Gerb jaag die vogels maar richting Nederland want wij verlangen naar de lente.Moet je ook nog het land uit voor je visum? Groeten allemaal en we kijken uit naar je volgende belevenissen.
    Mary & Simon

• 22 Februari 2009 - 12:17

Ma(ry):

hoi Gerben, leuke foto's heb je weer gemaakt hoor!!jij beleeft nog heel wat daar , terwijl je 6 dagen werkt , het schiet al op he ,weer een week om ,leuk dat zand kasteel lijkt zo uit een kindertv serie te komen ha ha . zo te zien geniet je van je vrije dagen en van de natuur, leuk ook die vissersbootjes om te zien. Nou ik ga nog even naar je hyves , krijg ik nog eens een antwoord ha ha heel veel sterkte nog ! groetjes ma

• 22 Februari 2009 - 16:58

Ronald:

Hey Gerben, Mooi verhaal weer. Geniet volop van je belevenissen. We missen je wel bij het Bouwburo. Het is nu zo stil in de kantine en we houden eten over sinds jouw afwezigheid... Groet, Ronald

• 22 Februari 2009 - 22:14

Angelique:

Diike kus van ons

• 22 Februari 2009 - 22:30

Plamuurspecialist:

Mooie foto's zeg.
    Als je je nou echt verveelt kan je proberen die gezonken schuit weer boven water te krijgen.

Heb een mailtje op de hotmail gedroped met net zo'n ellenlang verhaal als jij altijd schrijft. Heb je ff wat te lezen.
    en..... foto's van je kindje (de soos bedoel ik dan)

mzzl

• 23 Februari 2009 - 05:47

Jaap Kuijper:

Hoi Gerben!

hoor net van Peter dat je in Quatar bent! helemaal top. dit is een ervaring voor het leven, heb zelf ook ongelofelijk genoten van het werken in het buitenland. het is een fantastische gelegenheid om andere mensen en kulturen te leren kennen.

Geniet!! en breng zoveel mogelijk verhalen mee terug naar huis

groet,

Jaap kuijper en Peter de Ruiter

• 23 Februari 2009 - 09:39

Mama:

Hoi Ger
    Je vogels hebben het gehaald hoor! We fietsten zaterdag bij Parnassia en daar kwamen ze overgevlogen over zee in V formatie!
    Pa moet toch wat vaker naar TV kijken met max en luca, zijn natuurlijk koning Koos, Sasha en Toto! Ach hij is nooit te ooit om te leren, toch?
    Zet hem op in de warmte daar. Ieder dag 1 graad heter? Gelukkig ben je dan op tijd weer hier terug!
    Groeten, mij

• 23 Februari 2009 - 10:22

Anneke En Riekelt:

leuk Gerben om je verhaal te lezen en je foto,s te zien. Als ik het zonnetje zie schijnen op die foto,s kan het me niet gauw genoeg lente zijn in dit koue kikkerlandje. Heel bijzonder wat je allemaal meemaakt , een bijzondere ervaring.

Groetjes Anneke en Riekelt

• 24 Februari 2009 - 07:35

Maarten:

Mooie foto's dit keer, ik wou dat ik er was met mijn spiegelreflex.

Doe je weer eens een videoverslag met jezelf in beeld? Een soort videodagboek?

En reageer ook eens in je reacties, dat is leuk.

• 24 Februari 2009 - 16:28

Nelleke:

leuke foto's heb je weer op je site! Dat kasteel wat je bezocht hebt, lijkt wel het kasteel van koning koos, sassa, toto en finny (kijen luca en maxime altijd naar en heet ook echt het zandkasteel). T ziet er voor de rest een beetje armmoedig uit zo vind ik.. of zie ik dat verkeerd???? Hoe zijn de marktjes daar??? Kun je niet een leuke deal voor me regelen voor de freubelschuur, haha! 50 rose mandjes voor maar 1 euro hahahaha! Nou hou je taai! Ben nog niet aan pakketje toegekomen, maar probeer er in het weekend ff aan te denken! PS: Ik denk dat je van mama de preek van afgelopen zondag wel toegestuurd krijgt van ad kramer, was erug goed.. en anders houd je hem van mij te goed!
    Nou dikke kus en tot mails!