mijn eerste vrije dag - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu mijn eerste vrije dag - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu

mijn eerste vrije dag

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

30 Januari 2009 | Qatar, Doha

Zo, na 6 dagen hard werken, vroeg opstaan (05:15) en en niet te laat naar bed (uiterlijk 10:00) had ik vandaag mijn eerste vrije dag. Ik had met Marnix afgesproken rond 1000h. Omdat marnix hier al langer zit en een auto heeft konden we alle kanten opgaan. We zijn eerst de stad Doha gaan verkennen. Het Metropool van Doha bestaat uit gigantische gebouwen. Het nadeel is alleen dat zeker 50% nog niet af is. aan elke weg wordt gewerkt, voor een bouwkundige als ik een waar en adembenemend schouwspel ik heb een paar fotootjes gemaakt, ik ga proberen ze toe te voegen. van Doha uit zijn we eigenlijk naar boven gereden met zo af en toe een fantastische woestijn trip. ik heb kamelen gezien, lagoons, armoede, rijkdom, mooie auto's de grootste afvakkeltoren van qatar met een vlam van zeker 100 meter hoog, ik heb complete steden gezien in aanbouw, waarbij enorme luxe gepaard gaat. veder zie je op zo'n vrije dag ontzettend veel werknemers van de gekste afkomsten welke ook genieten van een dag even helemaal nietsdoen. De plaatsen die we gezien hebben zijn o.a. Al Ghariya, Fuwairit, Ras Laffan, Al Thakhira, Al Khor, Umm Qarn, en o.a. langsgereden bij Losail Circuit. we waren rond 5 uur weer terug bij het huis waar ik bivakeer. De wegen zijn hier echt slecht te noemen. geen verlichting, bijna geen markeringsstrepen, soms diepe kuilen, vol met rubbersporen van eerdere ongelukken of van arebieren die op de weg een drifstcursus hebben gegeven met hun dikke V8, ferrarie, of mustang.De lagoon die ik gezien had was supermooi. ongeloof natuurschoon. hij was ondiep, dus je kon de visjes zien zwemmen. Deze Lagoon was bij Al Thakhira. Best grappig dat er bij een lagoon gevult met zeewater bomen groeien??? komen kunnen toch niet tegen zout water? Even googelen en je komt erachter.

Van Al Thakhira zijn we door de wildernis en onbezonnen paden doorgereden naar Raslaffan. Hier ben ik Kamelen tegen gekomen, en zijn we talloze keren verdwaald geweest doordat je hier over paden rijdt die telkens hetzelfde waren. we wilde eigenlijk naar een strand toerijden, maar door de gaotische paden hebben we ons plan gewijzigd. Uiteindelijk zijn we maar een snelweg opgeknald deze ging naar Raslaffan deze weg hete de Al Shamal Road. Helaas hebben we de industrie stad Ras laffan niet kunnen bezichtigen. je moet jezelf qua grote iets voorstellen als antwerpen. Er werken meer dan 40.000 mensen. Hier word GAS gewonnen. zelf nederland koopt hier zn gas voor huishoudens en energiewinning voor elektriciteit . Qatar heeft 1/4 van de totale gasvoorraad van deze wereld onder de grond zitten en zal daarmee over enkele jaren een van de grootste gas verkopers worden en daarmee misschien wel het rijkste land van de hele wereld. Dubai? nog geen 5 jaar is het daar opgedroogd en over met de pret. Qatar rules!!Maargoed we konden er dus niet naar binnen want overal stonden van die opgedirkte en trotse politiegassies (!) Wel mooi om te zien was de grootste broeikaseffectemaker van qatar. een gigantische lange CO2 uitstoter, ookwel schoorsteen genaamd, met een vlam dus van bijna 100 meter hoog. dikke zwarte wolken kwamen er vanaf. Vanuit Al thakhari konden we de vlam al zien, en dus de horizon die zwart kleurde van de verbarndingen van gas. lekker fris..........en gezond. ben blij dat ik in een stad zit met smog. die benzeen troep daar zijn we inmiddels wel aan gewent en anders steek ik gewoon nog een sigaret op om de geur te doen versmelten in geurige tabak luchten. Benzine is hier trouwen 0.18 eurocent, water is duurder. Pakje digaretten is een euro, haha ik snap er helemaal niets meer van, in Nederland wordt je dus behoorlijk voor de gek gehouden, maar dat is mijn mening. Nadat we omgedraaid waren en terug reden via de snelweg waren was ik gesjokkeerd van de leegte en de woenstijn vlaktes, niet zoals in disneufilms, maar een sooi kiezels, met lichtbruin zand, met af en toe een noodlijdend struikje. Helmaal niets, slechte wegen, wegopbrekningen zonder stoplichten of markeringsborden. Hier zetten ze gewoon een filipijn neer met een vaggetje , reken maar dat is stond te zwaaien, man, o man , de man tekend iedere dag een doodvonnis, er hoeft er maar 1 niet op te lettten.......Er wordt ook niet even gewaarschuuwd van er komt een wegopbreking aan....nee hoor past boem staat er weer een, onbegrijpelijk. verder hebben we geprobeerd bij The Pearl Qatar te komen maar ook dit is afgesloten voor bezoekers. dit gedeelte is dus opgespoten en ongelovelijk luxe. Ze hebben geld als water hier en weten van gekkigheid niet wat ze er mee moeten doen. die arebieren werken ook niet maar rijden de hele dag rond met hun V8, sooitje vrouwen met ninja maskers en een leger irritante moslim koters. Daartegen over staat dus de armoede. die heerst hier namelijk ook. Slavernij bestaat hier ook, de 1000 schitterende zonnen en de vliegeraar zouden hier geschreven kunnen zijn. loopt dikke arebier met achter zich zijn vrouwen met daarachter oude arme slaaf met kruiwagen waar boodschappen in liggen van rijke arab. De beste man is net een soort wandelend winkelwagentje. echter gooi je er na dat de man zn ding gedaan heeft een euro erin. nadat we in Doha aangekomen waren zijn we naar het oude gedeelte van de staad gegaan. hier vele moderne mensen, en dus arebieren aan waterpijp. dat ga ik hier toch ook een proberen, lijkt me grappig. hier waren veel locale winkeltjes waar je de gekste dingetjes kon kopen. de mooiste kledingstoffen (julia ik heb ze dus gevonden) zijn hier te vinden. We zijn maar bij een tentje gaan zitten om een lekker pintje te gaan drinken. Helaas is dit zo'n moslim land en zat een pintje er niet in en keek ik dus uit op een icetea. 30 graden, ik vrije dag, wat drink ik: ICE TEA, die moslimmers hebben alles, maar een lekker koud heiniken biertje drinken ze niet?! Rare jongens die arebieren met ninjavrouwen. Nadat we geluncht hadden heeft Marnix mij thuis gebracht. Volgende week mag ik met Marnix mee zijn kitesurf kunsten te gaan bestuderen en als er geen wind is gaan we de onder kant bezichtigen. Ben blij dat ik marnix ben tegengekomen. Het enige nadeel aan Marnix is dat hij een belgisch axcent heeft en ik vaak moet vragen wat i zegd. Voorderest is het echt een gouwe! Ik zal wel veel met hem gaan optrekken, ik hoop het ook.

Vanavond heb ik met ronald schavemaker (mijn BAAS) kunnen praten. Hij heeft ook skype gedownload en ik heb gewoon met hem kunnen praten en via de wagcam in de bovendorpel van mijn beeldscherm kon ik hem ook zien. Ik hoorde hoe slecht het ging op Corus en dat er tot 2011 geen grote projecten meer uitgevoerd gaan worden. wat een narigheid allemaal. mijn idee is, kom met het hele bedrijf naar Qatar, hier is werk genoeg. het eten is nederland, vervoer per kameel wat wil je nog meer.......We zien wel wat de toekomst mag brengen. In ieder geval was het verrukkelijk om weer eens een goeie hollander , in dit geval nog mn baas ook te spreken. Maargoed , het wordt alweer laat inmiddels en morgen begint voor mij een nieuwe werkweek van 6 dagen. mijn eerste vrije dag is in ieder geval goed besteed, dit met dank aan Marnix Ik zal je zeggen das nog eens een goeie Belg.

Prettige avond allen die dit lezen,

hartelijke groetjes van Gerben Fidder.

  • 30 Januari 2009 - 18:12

    Pa/Ma En Julia:

    Wat een leuk verhaal Ger. Je hebt weer veel moois gezien vandaag zeg!! Heel gaaf. En leuk die stofjes:) Gaaf zeg die kameel! Die lopen daar dus gewoon rond. Zet je ook even wat foto's van je huis erop? Ben ik wel benieuwd naar. Heb je het al een beetje gezellig gemaakt? Liefs Juul

  • 30 Januari 2009 - 20:42

    Eeej:

    mooie foto's hoor!!!

  • 31 Januari 2009 - 10:43

    Pieter:

    Hoi kamelenboer , het zijn ArAbieren en geen arebieren , je bent de enige goeie belg tegen gekomen ( lijkt me niet ideaal )maar ja het is altijd beter dan een moslim met een vlaggetje . Weet je gelijk wat een rijkdom we hier hebben , het bier smaakt goed , we wensen je veel succes en maak er wat moois van .Groeten uit de Velserbroek .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Namens de firma Iemants ben ik ingehuurt om in qatar een filiaal te bouwen. Iemants is een staalconstructiebedrijf van gevestigde reputatie op het gebied van het ontwerpen en produceren – inclusief de oppervlaktebehandeling en montage – van vooral zware, technisch complexe en architectonische staalconstructies. u kunt mijn avonturen volgen via deze site

Actief sinds 16 Jan. 2009
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 58706

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 10 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: