Yellowman - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu Yellowman - Reisverslag uit Doha, Qatar van Gerben fidder - WaarBenJij.nu

Yellowman

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

08 Februari 2009 | Qatar, Doha

Vanuit een steeds warmer wordend Qatar heet ik u van harte welkom en succes met mijn volgende verhaal.

Je kent het wel in nederland, je maakt met iemand een afspraak bijvoorbeeld om de volgende dag om 7 uur bij de persoon in kwestie langs te komen, uiteraard arriveer je 5 minuten van te voren, want daar houden hollanders van. In "grasy: Qatar liggen de zaken totaal anders.

Als voorbeeld: Ik had een hoogwerker (menlift) met 1 zachte band, ik regel een bedrijf dat langs komt - morgen ochtend om 0700 zullen we er zijn - is de afspraak en pompen we de band op. De betreffende dag bleek vrijdag te zijn, aangegeven dat wij er dan niet zijn. "No Problum" was het antwoord. Kom je daar zaterdag aan vind je je hoogwerker geparkeerd in een doorgang, met 3 missende wielen en de band in kwestie er nog steeds op. Dus gelijk bellen, komen die gasten (3 uur te laat) aan nemen ze band nummer 4 mee???????? Weer bellen, dus weer een sooi volk, wat doen ze: ze zetten er 4 gloednieuwe wielen op. Nu vraag ik je......Neeschuddend ben ik maar weggelopen, ik was in state van oorlog!!Het sloeg als een drol op een sluisdeur!

Mijn gedult wordt hier dagelijks op de proef gesteld. De mensen die mij kennen weten dat ik een kort londje heb, van aanpakken hou, oftewel, happen, slikken en scheiten, zoals een oerIJmuidernaar het spreekwoordt zeker in zn boekje heeft staan. Ik maak dagelijks dingen mee, te veel om optenoemen, laat staan om te onthouden.Dingen gaan hier gewoon anders. Afspraak is dus geen afspraak, uitleg geven en ja zeggen betekend gewoon nee, laat het ze voordoen om aan te tonen dat ze het begrijpen. beter 10x uitleggen , dan na 1 keer aan het werk te laten gaan, want je besteld een wiel en ze brengen je een spaak.

Veiligheid is hier nog lang niet aangeland. Hoe vaak je er wat van moet zeggen is ongelovelijk. We hebben veel problemen met de elektriciteit. Men denk vanuit 1 zwerfpaddestoel ( voor de leken onder ons, dat is een mobile stroomkast waar je een sooi stekkers in kan steken) De hele fabriek te kunnen voorzien van spanning. Nee dat gaat niet. Van de week heb ik een plannetje bedacht hiervoor. De hal is simpelweg verdeeld in rij A, B en C. De assen lopen van 11 t/m 0 en van 101 t/m 111. verdeel de hoogspanning over 3 paddelstoelen rij ABC, vandaaruit deel je de spanning op naar de assen met kleinere stroomkasten, VOILA probleem opgelost. Goed dan hebben ze hier 3 nepaleze elektriciens welke waarschijnlijk enkel een kaars aan kunnen steken want verstand van elektra hebben ze niet. Ik heb ze mijn plan 10 keer uitgelegd, na controle ronden stonden hoofdkasten in serie op rij A, de tussenkasten stonden op rij ABC de dikke kabels (125kva) laggen op rij C en ga zo maar door. Tot slot kwamen we er achter dat er verkeerde stekkers aan zaten ( niet voor 125kva) en dat we elektriciteitskabel te kort kwamen, omdat de huidige inmiddels verbrijzeld waren of aan de kook gegaan waren waardoor deze niet meer bruikbaar waren. Het kost je dus gewoon een dag. Ik heb er een hekel aan om mn energie in dit soort dingen te verliezen, ik wil bouwen, afronden punt uit! Dat er een andere stekker aan een kabel gemaakt kan worden snappen ze ook niet, dat een kabel op de vloer nietgoed is en dat deze stuk kan gaan snappen ze niet en ze snappen ook niet wanneer je 40 slijptollen en 10 lasposten aansluit op 1 paddestoel vanwaar een kabel heengaat van slechts 25kva, dat de stroom telkens uitgaat. Mn baas zou ze kamelentrekpoppen noemen.....

Dan weer even terug naar de hoogwerkers. Er zit er 1 tussen die de hele tijd een piep piep piet-piep pier piep enz geluid afgeeft. Nu begon dat apparaat me gewoon gigantisch de keel uit te hangen, nadat er ook nog een een boor brak, heb ik mn hamer gepakt het boxje aan diggelen geslagen, en een eind weg gesodemieterd. de jongen hadden er al tape op geplakt, kartonnetjes voor gedaan, ikzelf hou meer van de concrete oplossing. nog iets, de hoogwerker gaat voor uit piiiieeeeep piiiiiieeeeeep achteruit dito, naar lings dito, naar rechts dit, heb ik dus ook verwijderd op mijn manier, als of je zo'n hoogwerker niet hoort aankomen, dikke diesel, hoor je al een uur van te voren aankomen, je kijkt om je heen en pas een UUr later komt dat ding dan langs sokkelen, ik hou niet van die onzin geluiden. Ik vertelde Michel het, deze kon er hard om lachen, begreep de frustratie als de beste.

Verder dan " The Yellow man."Ik had al verteld over die nepalnezen. Er zitten er een aantal tussen die gele pakken dragen. vandaag hadden we er 1 bij ons, Gezien zijn naam Ram was en ik deze naam totaal niet vond passen bij hem noemnde ik hem , overigens al zn gele collegas's, The Yellowman.

Wat onschuldig begon werd een ware nachtmerrie voor deze meneer, welke er toch wenig van begreep. ook al noemnde je hem bij zn naam, maakte wieig verschil, deze mensen zijn van nature lui, dus luisteren behoort tot inspanning vinden deze Yellownezen. Het ging al snel op dee wijs (samen met de slovenen) op de wijs van:We al live in a yellow sumarine. Ram is living in an yellow overal yellow overal, yellow overal.....enz, od op de wijs van I'm a barbie girl in a babie wold. I'm a yellow man in an yellow world, my overal is yellow, yes I like yellow. en zo nog een paar verzinsels. Zo hebben we zn bril (vg-bril) ook maar geel geschilderd en alles wat we nog meer konden verzinnen om de beste man tot besef te laten komen, werk je niet mee, dan zorgen we er wel voor.
De Ye,llow, man kwam, rond 1400 tot inkeer en tot onze verbazing ging hij werken, hij hielp waar hij kon enzovoort. "k heb hem een nieuwe vg bril gegeven, maar het blijft onze yellow men. Als je nu roept Hey RAM, geen reactie, toepe EEEY Yellow, .....een heftige sprint en hij staat voor je, inmiddels met grote glimlag. Zoals ik al eerder gezegd heb, doe je je werk, ben ik goed voor jou andersom, Pfoei, maak je borst maar nat. Die nepalnezen beginnen het door te krijgen, wie weet wordt het nog wat.

Wellicht hebben jullie onder het vorige bericht gelezen dat Marnix en Diminique ook gereageerd hadden. Deze waren op humoristische wijze helemaal ontdaan door hoe duidelijk ik hun drankgedrag omschreef. Typisch belegngedrag. Als de kat van huis is dansen de belgen. Het zijn 2 echte beste kerels, waar ik goed mee om kan gaan. trouwens ik deed mee, en dat vertel ik ook. Jullie begrijpen wat ik bedoel ....

Van de gebeurtenissen heb ik uiteraard ook foto's, deze staan hier onder. Verder ook ons nieuwe kantoor.

De bouw vordert gestaag. we komen materialen te kort en het is zoeken naar oplossingen. verder komen we simpelweg handjes te kort en als ze er wel zijn zijn het er meetsal linkerhandjes, daar heb je niets aan dus. Dit is dan ook de grootste uitdaging hier. Het bouwen is voor mij niet al te ingewikkeld, alleen de volgorde die hier gehanteeerd wordt is niet om naar huis te schrijven. Heel simpel, ook hier gaat productie voor. Ja maar de hal is toch nog niet af? dat klopt, maar toch gaat productie voor. Dit alles verzorgt dat de bouw traag maar wel gestaag vordert.

vanochtend trouwens dikke mist, daar heb ik ook foto's van, het einde van de hal kon je geen eens zien!.

Verder was dit het wel weer een beetje. Ik vermaak me prima. Heel simpel, niet teveel naar liefdesliedjes of klassiek luisteren, gewoon je ding doen en vroeg gaan slapen....dat werkt het beste.

Mensen tot ziens maar weer, hartelijke groetjes en tot het volgende verhaal.

Gerben.



  • 09 Februari 2009 - 07:00

    Paul Duijn:

    Hallo Gerben,

    Zo te zien vermaak jij je eigen prima daar. De vele verhalen geven een aardige indruk hoe het daar is.

  • 09 Februari 2009 - 15:02

    Julia:

    Jij ongeduldig?? Hoe kom je er bij?? Geniet er eens van man! Als het allemaal van een leien dakje zou gaan is er ook niks aan en leer je er ook niet van. Dus niet zo zeiken Gerben Fidder. liefs mij...oh ja trouwens, er komen 80 nepalezen jouw kant op. Vind je niet erg toch?????

  • 09 Februari 2009 - 19:30

    Moeder Fidder:

    Dominique en Marnix
    wijdenken helemaal niet slecht van belgen. vinden het super dat jullie daar gerben bezighouden! Jullie weten hoe het voelt daar allenig ver van huis en haard. dan is het alleen maar top dat jullie naar elkaar omzien of joe nou een ollander of belg zeit! Wij zijn blij met jullie en ik geloof gerben ook! top mannen.

  • 09 Februari 2009 - 19:43

    Pa En Ma:

    Hoi Vent. geen nieuw te melden of ben je te gesloopt? Of heeft die slowaak zo goed gekookt dat je niet meer van stoel af komt? Heb je al wensen van zaken of dingen die je graag wil hebben daar? als ik thuis kom kan ik proberen een pakketje te versturen. Janwilem stuurde ik thee(in Engeland) was hij dus heel blij mee! Nee dus, dus nu vraag ik maar wat wensen zijn. Stroopwafels, preken, boeken, weet ik wat allemaal, Verzin maar wat, je hebt nog ff de tijd.
    Groeten uit Tenerife maar weer! Liefs enknuffels

  • 10 Februari 2009 - 07:27

    Nelleke:

    He ger,
    Doet je goed quatar... je lijkt wel magerder nu je voor jezelf moet koken hahaha! Doe mij ook even een enkeltje..... Hoe is het daar??? Beetje naar je zin? Aan de foto's te zien wel.. zal ze vanmiddag even aan jethro showen. Wij zijn net terug van wintersportvakantie -> zie de foto's op mijn hyves! Helemaal lekker en weer uitgerust. Probeer vanavond (na 10 wassen gedraaid te hebben) even door je verhalen heen te lezen!
    Dikke kus van ons en houd je taai!
    Kus je zus

  • 10 Februari 2009 - 16:41

    Oom Dick:

    Gerben, jongen, wat leer je een hoop goeie dingen in die korte tijd. Zal mijn vakgericht en socio-commercieel commentaar op je info wel spuien als je op de late avond van mijn verjaardag denkt terug te kunnen komen. Kijk ook eens op Audioserver.nl bij IJmuiden 08-2-2009 19:00. Weet je waarom je leeft!! grtn, oom Dick

  • 10 Februari 2009 - 20:03

    Julia:

    Marnix en Dominique, ook ik denk hélémaal niet slecht over jullie!! Vind het juist leuk wat jullie allemaal doen en waar jullie Gerben mee naar toe nemen. Hij boft maar met zulke collega's! En fijn dat jullie hem in de gaten houden ;) Veel plezier op jullie gezellige 'vrije vrijdagen!'Groetjes van Julia

  • 10 Februari 2009 - 20:23

    Paen Ma:

    zo weinig bericht vandaag van je. zeker een keer hard gewerkt. dat gevoel kennen wij ook. wij hebben wel 2 weken vakantie nodig om er boven op te komen. even serieus: alles oke? met ons gaat het goed. steeds warmer. hotel steeds voller . engelsen hebben vakantie. ( lekker dus''''') als ze nou gewoon engels spraken, nee dus, van dat platte cockny liverpool achtige geknauw. ze hebben ook allemaal leggings (roze doorschijnend) en de mannen een footballshirt van een of andere droevige engele loooserploeg met nummer 9 ( zeker geluksnummer. zielige figuren dus. zitten wij als nette gereformeerde nederlanders tussen. na netserver.nl/ijmuiden afgeluisterd te hebben. gaat trouwens over jou, zoek mmaar op. ome dick heeft gelijk. er is meer op de wereld dan gerben. en wees eens wat liever voor je medemensen. over 80 jaar zitten ze naast je . ga morgen duiken met fles. hebben hiet turtle in het wwater uitgezet. gaan wij bekijken. volgens mij zit er gewoon een belg in die ze betalen , en dan een rondje moet zwemmen. ( niet tegen je maatjes vertellen, hoewel, die snappen het toch niet. zal wel foto van die belg in schidpadpak laten zien.als jij de kans krijgt toch ook overweging: je kunt zwemmen, dus ook duiken, en het water is lekker warm daar. naast al die oliebuizen en gasbellen moet toch ook vis zitten. pas op voor de stoepranden ( of heb ik al; gezegd?). schijnen erg hoog te zijn bij jullie, alle auto's hebben stukke velgen rechts ( gehoord patient van me die daar heeft gewerkt). sluit af. daaag gerbie. kn,kn,kn,kn en sn van je moeder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerben

Namens de firma Iemants ben ik ingehuurt om in qatar een filiaal te bouwen. Iemants is een staalconstructiebedrijf van gevestigde reputatie op het gebied van het ontwerpen en produceren – inclusief de oppervlaktebehandeling en montage – van vooral zware, technisch complexe en architectonische staalconstructies. u kunt mijn avonturen volgen via deze site

Actief sinds 16 Jan. 2009
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 58697

Voorgaande reizen:

23 Januari 2009 - 10 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: